Miniatura artykułuOtwieramy kolejną ważną arterię w komunikacyjnym krwioobiegu Podkarpacia – z nieskrywaną radością mówił marszałek Władysław Ortyl w czasie uroczystego otwarcia dla ruchu kilkunastokilometrowej obwodnicy Stalowej Woli i Niska. To bardzo dobry i oczekiwany dzień dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska – wtórował mu prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny. Otwarciu drogi towarzyszyło wiele atrakcji , od wyścigu kolarskiego  począwszy, na rodzinnym grillowaniu kończąc.

 

 Nowa obwodnica ma ponad 15 kilometrów i znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 77. Całkowity koszt projektu, w ramach którego zaprojektowano i wybudowano obwodnicę Stalowej Woli i Niska to ponad 297 mln złotych. Z tego prawie 195 mln złotych to środki UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

Otwarcie obwodnicy Stalowej Woli i Niska jest kolejnym dowodem na to, że rząd dotrzymuje słowa. Decyzja o realizacji tej inwestycji zapadła w 2016 roku. Od tej pory udało się przeprowadzić cały proces inwestycyjny, a teraz przychodzi czas na oddanie drogi kierowcom – mówił  w czasie uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk  

Mieszkańcy Stalowej Woli, Niska oraz obu powiatów od dawna czekali na nową drogę, która zwiększyłaby poziom bezpieczeństwa na ulicach i wyprowadziła ruch tranzytowy poza granice miast. Nowa obwodnica ponadto będzie łączyć się z budowanym szlakiem Via Carpatia, a to oznacza nowe otwarcie terenów północnego Podkarpacia na nowe szanse rozwojowe – dodał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.  

Obwodnica realizowana była w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca (konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion  opracowali dokumentację projektową, uzyskali decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudowali trasę. Ostateczny koszt inwestycji to 223 mln zł. 

Obwodnica Stalowej Woli i Niska to ważny punkt komunikacyjny na mapie dróg województwa podkarpackiego. Dobre połączenia komunikacyjne przynoszą korzyści dla konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu – mówiła w Stalowej Woli wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. 

Nowa droga przebiega przez powiaty stalowowolski i niżańskiego, miasta Stalowa Wola i Nisko oraz gminy Pysznica i Nisko. Trasa obwodnicy wiedzie po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek jest w Stalowej Woli   na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą DK19. Koniec trasy znajduje się na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach drogi ekspresowej S19.   

Nowe drogi to kolejne aterie, dzięki którym miasta, regiony i ich części zyskują świeżo pompowany tlen, który pozwala na lepszy oddech, na rozwój, na tworzenie nowych szans i możliwości. To wspaniale, że dziś tak dzieje się w przypadku Stalowej Woli i Niska – mówił w czasie uroczystości marszałek Władysław Ortyl.

Obwodnica to jednojezdniowa dwupasowa droga klasy GP o długości 15,3 km. Powstał na niej węzeł łączący ją z drogą powiatową nr 1024R oraz cztery ronda łączące  obwodnicę ze Stalową Wolą, strefą przemysłową, Niskiem oraz z drogą krajową nr 19. Obok głównej trasy wybudowano  także drogi obsługuje przyległy teren, przebudowano infrastrukturę techniczną, powstały obiekty inżynierskie: most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad koleją, trzy wiadukty drogowe, sześć przejazdów gospodarczych, przejazd gospodarczy z funkcją przejścia dla zwierząt, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt. 

Otwarcie obwodnicy zostało przygotowane jako święto dla mieszkańców obu miast.  Organizatorami wydarzenia byli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk,  wiceminister infrastruktury Rafał Weber, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z firmą Mostostal oraz prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny wraz z miejskimi instytucjami i klubami sportowymi.

Jeszcze przed oficjalnym otwarciem mieszkańcy mogli wypróbować nową drogę biegnąc w Ulicznym Biegu Obwodnicą  „Bezpiecznie na Drodze” na dystansie 6,8 km. Miłośnicy poruszania się na kółkach mieli szansę wziąć udział w Ekomasie krytycznej i pojechać trasą na rowerach, hulajnogach, wrotkach czy deskorolkach. Częścią atrakcji dla mieszkańców była także parada samochodów i ciągników siodłowych, testujących nową drogę.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z 10 realizowanych na terenie Podkarpacia. W budowie jest obwodnica Łańcuta, na której prace zakończą się we wrześniu. W przygotowaniu jest także 8 kolejnych obwodnic, które ujęte zostały w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Na etapie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej, są obwodnice Nowej Dęby, Jasła, Pilzna,, Brzostku i Kołaczyc. Trwa przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Sanoka, a obwodnice Kolbuszowej, Przemyśla i Miejsca Piastowego są na etapie projektowania.  

Aleksandra Gorzelak -Nieduży

Biuro prasowe UMWP

Foto Katarzyna Tracz

Urząd Miasta Stalowa Wola